Senaste inläggen

Av Malin - 8 juli 2011 19:42

Idag har de mindre barnen varit i Borås djurpark och de större var på Boda Borg! De kom lyckliga tillbaka och ikväll vankas disko! Först gänget, de mindre som är mellan 2-9 år börjar med sitt  disko som är mellan 19-21, efter det tar de äldre barnen vid. Här sminkas det och sprayas! :) Vi föräldrar träffas i tältet, som verkligen behövs just idag, för det regnar...;( Där sitter just nu många föräldrar med kex, ost och godis och pratar/tecknar och umgås. Ska gå ner och delta jag också när jag skrivit färdigt här.


Idag har vi föräldrar haft teckenkurser på förmiddagen och på eftermiddagen var det föreläsning. Det var;


VELI TUOMELA som är fil. dr i tvåspråkighet.


Det fanns många frågor... Hur kan vi föräldrar stimulera våra barns språkutveckling? Och vad är egentligen språk?


Ett språk består av; Ord, uttal, grammatik, diskurs/yttranden, språkfunktioner (att man har ett syfte när man säger något. Ex; uttrycker känslor, informerar, påverka andras beteenden, underhålla m.m.), språklig anpassning (att man måste anpassa or, uttal och grammatik efter vem man bemöter. Tex så skiljer sig det manliga och kvinnliga språket).


När ett barnsom är 7 år gammalt och har en normal språkutveckling och är enspråkig så förstår detta barn 10.000 ord! Under hela grundskoletiden och gymnasietiden så tillkommer det 3000 nya ord varje år!
I genomsnitt kan en enspråkig med normal språkutveckling som är vuxen, 50.000 ord.


Veli berättar att det är viktigt att få en bredd och ett djup i språken. Tex om du säger och lär ut ordet "ansikte", säg också vad som finns i ansiktet, djupet har du där då, näsa, ögon, ögonbryn, ögon m.m Då får barnet en bredd och ett djup i språket. Detsamma gäller om du lär ut ordet "Äta", då kan du fylla på med atttala om att man kan använda andra ord för äta också; käka, smaka, smutta m.m

Våra ordklasser; substantiv, verb och adjektiv ska det satsas mycket på för att kunna bygga språket.


För att lära sig ETT ord så  behöver man höra det 60-80 ggr! Då talar vi om ett enspråkigt barn med en normal språkutveckling och som är hörande!!  Så ta dessa 10.000 ord som en 7-årin ska ha lärt sig gånger 80...så många gånger behöver de höra orden.... Helt otroligt!


Men under förelsäningens gång så stannar mina tankar och jag börjar tänka på våra barn som är teckenspråkiga. Detta borde ju gälla även för dem...?! Att de borde få se tecknen lika många gånger för att tillgodose sig ett bra språk. Hur kommer det sig då att vi föräldrar enbart får 240 TUFF timmar? Hur ska vi kunna ge våra teckenspråkiga barn ett språkbad när vi knappt besitter språket själva? Veli sa att det är på tok för lite, det går juu inte. Hur ska vi kunna stimulera och utmana barnen när vi kanske är sämre än dem själva i språket...? Frustration - mildt sagt.


Veli avslutade med att uppmana oss om att;

  • Prata mer med barnen.
    Inte överdriva utan ligga snäppet precis ovanför där deras språkliga utveckling är just nu. Är du högt över den gränsen eller väldigt långt ner så sker ingen språkutveckling.
  • Använd substantiv, verb och adjektiv.
    tex; säg inte bara "Kan du ställa den där!" Utan benämn saker med deras rätta namn. "Kan du ställa tillbringaren på det gula bordet!"
  • Barnen behöver inflöde och utflöde av ord.


         




Av Malin - 8 juli 2011 16:33

                                       

Av Malin - 7 juli 2011 15:12

I morse sprang det redan runt några små barn med gevär och cowboyhatt här på anläggningen - redo för att spendera dagen i Vilda västern!


Själv gjorde vi följe med en annan familj här på lägret och hyrde kanoter. Jag har två döttrar som står och gäspar när de är på High Chaparal och förstår inte alls poängen med att vara där, så de ville inte följa med.
Vi paddlade iallafall fram till ett charmigt värdshus där vi åt lunch tillsammans och sedan bestod eftermiddagen av bad vid stranden!


       

Av Malin - 6 juli 2011 16:15

Förmiddagen bestod av teckengrupperna. I min grupp avläste vi filmer och hade diskussioner om hur man "målar" upp berättelser i teckenspråket. Ännu en givande dag!


Kl 13 - 15:30 kom Carin Roos och föreläste "Visualitetens vilkor - språk och lärande".
Carin har jobbat som lärare inom den teckenspråkiga världen i  30 år, hon har jobbat bland typiska "DHB-barn", dvs hörselskadade, döva, språkstörda och flerhandikappade. De senaste åren har hon arbetat som forskare på Karlstads universitet.


Det handlade om att det ska finnas språktillgänglighet för alla barn. Att man ska börja med språket tidigt är det viktigaste. Tala, teckna, peka, använd charader, mimik, kroppsspråk etc. - vad som helst bara det sker en kommunikation. "Tänkande är inte tal och tecken. Tal eller tecken är ett uttryck för tanken och en förutsättniing för tänkandets utveckling, även för att kunna läsa och skriva."


VYGOTSKIJ


"Barnet väljer en språklig kläddräkt för att finna ett uttryck för sin tanke"


Tala med barnen om språk. Tex "Så här gör man på teckenspråk och så här heter det på svenska." Detta utvecklar språket.
En tanke som omsätts i språk omstruktureras och förändras.


Ett barn som inget språk fått upp till 6-7 års ålder kommer aldrig utveckla ett fullgott språk.


Idag finns INGA forskare som betvivlar det positiva i att kunna flera språk. Språken kompletterar varandra. Det barnet inte kan på ett språk kan barnet på det andra språket.


Vi pratade om att när doktorn på hörselvården säger att man ska tala med barnen och ta bort teckenspråket eftersom det är lättare att ta till sig det visuella så har ju doktorn auktoritet och föräldrar gör som hon/han säger. Carin ger ett tips om att vi ska försöka se doktorn i pyamas istället! :)

Många pedagoger runt om i landet lyssnar på vården och ger upp. Men vården är specialiserade på tex öronen - inte på språkets betydelse för utvecklingen!
Hon föreslår att det bästa vore om lärare, pedagoger och logopeder jobbade tillsammans för att få bra och rätt resultat.


Jag hann snappa upp några siffror som kan vara lite intressanta;

1,3 miljoner svenskar hör dåligt

30% av dem har hörapparat

50-60% BORDE ha hörapparat

25000 barn 0-15 år har hörselnedsättning

9000 av dessa är registrerade och får hjälp (4200 får hjälp i hörselklass eller i teckenspråkig skola.


Vill ni komma i kontakt med Carin så har ni här hennes mejladress;
Carin.Roos@kau.se



Barnen  har varit i sina grupper och gjort aktiviteter idag igen! Badat, lekt lekar, målat T-shirts m.m


Nu väntar en varm och solig kväll för oss alla här och vi njuter varje sekund!


Carin Roos Carin Roos svarar på frågor från oss föräldrar i pausen!      Barn som varit och badat! 

 

Av Malin - 5 juli 2011 19:52

Varför går tiden så fort när man har trevligt, roligt och trivs? Vill inte att dagarna ska gå så fort! För egen del har jag knappt sett mina döttrar, de är runt och leker med sina kompisar hela tiden. Så underbart! För många av oss kan just det där med kompisar på hemmaplan vara ett problem, men här lever de ut och får ut 100% av den sociala biten.


Vi har fem eller det kanske är sex olika grupper i teckenspråksundervisning och i TSS (Tecken Som Stöd). Idag var det lite flyttande bland deltagarna innan de hittade hem till den grupp som det kändes bra i - det viktiga är ju att man hittar en grupp där man känner att det fungerar.

Efter en natt utan sömn då jag hade svårt att komma till ro och min dotter ramlade ner från överbädden i våningsängen, så var jag inte så värst pigg när kursen drog igång kl 9 i morse. Tänkte att jaja, det blir säkert bra... Men dessa lärare ger hela sin själ i att vi ska få rätt undervisning och så mycket som möjligt. Det var rätt in i elden med att avläsa filmer på teckenspråk! Sen bröt vi ner teckenspråket och kontrade med svenska översättningar och vise versa.
På rasterna blir det ett bollande med andra föräldrar, idag tex talade vi om fördomar gällande våra barn. vi diskuterar skolgången, inlärning och hur gör vi när vi sitter med läxor m.m ? Jag fullständigt älskar att få ta del utav detta. Att få  befinna sig på en plats där vi brottas för samma saker och förstår  och vi är problemlösare tillsammans istället för på var sitt ställe hemma, någonstans i Sverige.


Barnen har varit på skogspromenad, pysslat, varit vid stranden, lekt lekar, haft skattjakt, spelat brännboll m.m


I skrivandets stund så ser jag flera familjer samlats för att spela Kubb! En grupp av de äldre barnen träffade jag för en stund sedan och de skulle till badplatsen. De flesta barnen håller till på den fantastiskt stora och fina lekplatsen som finns här och självklart är det mycket hoppande på studsmattorna!


Vädret är toppen och vi hoppas att det håller i sig hela veckan ut!


              

Av Malin - 4 juli 2011 20:25

Hej!


Klockan 10:30 kom vi till Isaberg i Gislaved och checkade in! Allt eftersom så droppade det in familjer.

Matsalen var proppfull vid lunchtid och det var så härligt att vara tillbaka!


Vi fick tillgång till våra stugor och sedan var det dags för barnen att träffa sin grupper som de tillhör denna veckan. Vi föräldrar träffades i våra tecken/teckenspråksgrupper och fick lära känna varandra och våra lärare.


Nu väntar en intensiv och spännande vecka. Det är svårt att få in barnen ikväll, de vill leka med sina kompisar - och det känns riktigt bra!


     

Av Malin - 30 juni 2011 11:51

Hej!


Torsdag idag - på måndag drar lägret igång!


Har börjat packa så smått och det känns konstigt att packa ner regnkläder och regnstövlar just nu när solen skiner och himlen är klarblå här på västkusten. Men av erfarenhet av några sommarläger så vet jag att det kan regna, verkligen regna!


Minns ett år då vi var i Arboga på DHBläger, DHB hade ordnat ett tivoli på anläggningen och det fanns några åkattraktioner, där bland annat en som man stod upp i och den snurrade runt och runt, man var fast i och inget tak. Några av våra teckenspråkslärare hade diskuterat ett tag om de skulle åka eller inte (då var det uppehåll och solen sken), när de bestämt sig så ställde de sig i den och precis när den började så var det som himlen öppnade sig fullständigt! Folk tog skydd överallt!! Och där i attraktionen stod några riktigt blöta lärare! :)


Klart att det alltid är trevligare med solsken, inte minst för våra barn som får göra roliga aktiviteter varje dag tillsammans med de fantastiska barnledarna. Men för egen del så bryr jag mig inte så mycket - det är en fristad där vi umgås, delar tankar och idéer och där ingen behöver förklara sig, det är den enda veckan på året som jag fullständigt känner frihet.


Nu ska jag fortsätta packningen! Vi ses på måndag! Pigga och glada! :)


/Malin

Arkiv

Länkar

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Presentation

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards