Direktlänk till inlägg 8 juli 2011
Idag har de mindre barnen varit i Borås djurpark och de större var på Boda Borg! De kom lyckliga tillbaka och ikväll vankas disko! Först gänget, de mindre som är mellan 2-9 år börjar med sitt disko som är mellan 19-21, efter det tar de äldre barnen vid. Här sminkas det och sprayas! :) Vi föräldrar träffas i tältet, som verkligen behövs just idag, för det regnar...;( Där sitter just nu många föräldrar med kex, ost och godis och pratar/tecknar och umgås. Ska gå ner och delta jag också när jag skrivit färdigt här.
Idag har vi föräldrar haft teckenkurser på förmiddagen och på eftermiddagen var det föreläsning. Det var;
VELI TUOMELA som är fil. dr i tvåspråkighet.
Det fanns många frågor... Hur kan vi föräldrar stimulera våra barns språkutveckling? Och vad är egentligen språk?
Ett språk består av; Ord, uttal, grammatik, diskurs/yttranden, språkfunktioner (att man har ett syfte när man säger något. Ex; uttrycker känslor, informerar, påverka andras beteenden, underhålla m.m.), språklig anpassning (att man måste anpassa or, uttal och grammatik efter vem man bemöter. Tex så skiljer sig det manliga och kvinnliga språket).
När ett barnsom är 7 år gammalt och har en normal språkutveckling och är enspråkig så förstår detta barn 10.000 ord! Under hela grundskoletiden och gymnasietiden så tillkommer det 3000 nya ord varje år!
I genomsnitt kan en enspråkig med normal språkutveckling som är vuxen, 50.000 ord.
Veli berättar att det är viktigt att få en bredd och ett djup i språken. Tex om du säger och lär ut ordet "ansikte", säg också vad som finns i ansiktet, djupet har du där då, näsa, ögon, ögonbryn, ögon m.m Då får barnet en bredd och ett djup i språket. Detsamma gäller om du lär ut ordet "Äta", då kan du fylla på med atttala om att man kan använda andra ord för äta också; käka, smaka, smutta m.m
Våra ordklasser; substantiv, verb och adjektiv ska det satsas mycket på för att kunna bygga språket.
För att lära sig ETT ord så behöver man höra det 60-80 ggr! Då talar vi om ett enspråkigt barn med en normal språkutveckling och som är hörande!! Så ta dessa 10.000 ord som en 7-årin ska ha lärt sig gånger 80...så många gånger behöver de höra orden.... Helt otroligt!
Men under förelsäningens gång så stannar mina tankar och jag börjar tänka på våra barn som är teckenspråkiga. Detta borde ju gälla även för dem...?! Att de borde få se tecknen lika många gånger för att tillgodose sig ett bra språk. Hur kommer det sig då att vi föräldrar enbart får 240 TUFF timmar? Hur ska vi kunna ge våra teckenspråkiga barn ett språkbad när vi knappt besitter språket själva? Veli sa att det är på tok för lite, det går juu inte. Hur ska vi kunna stimulera och utmana barnen när vi kanske är sämre än dem själva i språket...? Frustration - mildt sagt.
Veli avslutade med att uppmana oss om att;
Då är faktiskt februari snart slut. Tiden rusar iväg! Ett sommarläger väntar runt hörnet igen :) Härligt! ...
Ni som var med på lägret i år? Vad tyckte ni?
Hej! Har ni bilder från lägret? SNÄLLA - Kan ni mejla över dem till mig så jag kan sätta ut dem här på bloggen!? malin@wingz.se /Malin ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 |
13 | 14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 | 23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||
|